لیبی‌سازی یمن به نتیجه نمی‌رسد
لیبی‌سازی یمن به نتیجه نمی‌رسد
جمعه 16 مرداد 1394 ساعت | بازدید : 2568 | نویسنده : خبر گذاری انصار نیوز | ( نظرات )

 

در ادامه مذاکرات دوره‌ای وزرای خارجه ایران و روسیه در ارتباط با مسایل منطقه، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه اخیرا رایزنی‌هایی با میخائیل باگدانف معاون وزیر خارجه روسیه در خصوص تحولات سوریه و یمن داشت، که مشروح این رایزنی‌ها را در اختیار ایسنا قرار داده است.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در نشست مشترک جمهوری اسلامی ایران و روسیه که به ریاست میخائیل باگدانف معاون وزیر خارجه روسیه و حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، دوطرف درباره جدیدترین تحولات سوریه، یمن و لیبی به تبادل‌نظر پرداختند.

 

امیرعبداللهیان در این نشست با اشاره به دیدگاه و رویکرد مثبت مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران بر بهبود و توسعه روابط با همسایگان بویژه کشورهای منطقه گفت: در رایزنی‌های اخیر وزیر امور خارجه با مقامات کشورهای کویت و قطر تاکید گردید هیچ راهی جز گفت‌وگو نیست و حل مسائل منطقه از جمله بحرین ، یمن ، لیبی ،سوریه و عراق راهکاری جز ، راه حل سیاسی وجود ندارد . این رویکرد فرصتی برای همه ما در منطقه است تا با رفع موانع موجود ، همکاری‌های فیمابین را در جهت منافع مشترک ملت‌های منطقه افزایش دهیم.

 

وی با تشریح نقشه‌های خطرناک افراط‌گرایان و تروریسم تکفیری در منطقه برای همتای روسی‌اش افزود: متاسفانه برخی کشورها با توسل به رویکرد نظامی بدعت‌های جدیدی را در حل مسائل منطقه دنبال می‌کنند که عامل ترویج خشونت و ناامنی بیشتر منطقه و رشد فزاینده تروریسم است. ایده برخی طرف‌ها برای حذف ایران از معادلات منطقه هرگز محقق نخواهد شد و تهران همواره اعتقاد داشته که حل و فصل مسائل منطقه‌ای باید از درون منطقه و با حضور همه کشورها باشد و بر این اساس از گفت‌وگوی منطقهای بعنوان اقدامی مثبت و سازنده استقبال و ابتکار قطر را در این مسیر سازنده می‌دانیم.

 

معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه با بررسی اوضاع یمن و سوریه ، افزود: لیبی‌سازی یمن به نتیجه نمی‌رسد و سعودی‌ها را به توقف اقدامات جنگی علیه ملت یمن توصیه می‌کنیم.

 

باگدانف نیز با تاکید بر ضرورت رایزنی‌های بیشتر میان کشورهای منطقه بویژه عربستان و جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به تفاهم در خصوص مسائل منطقه استفاده از الگوی توافق هسته‌ای را برای حل مسائل منطقه ضروری دانست و افزود: حل مسائل منطقه از جمله سوریه و یمن بدون حضور جمهوری اسلامی ایران ، ممکن نیست و ادامه وضعیت فعلی تنها به قدرت گرفتن تروریست‌ها و داعش می‌انجامد. تجربه لیبی به خوبی نشان داد با از بین رفتن ساختارهای سیاسی بدون درنظر گرفتن اصول متعارف و شناخته شده حقوق بین الملل شرایط برای رشد و فعالیت گروه‌های تروریستی و افراطی مهیا می‌شود.

 

معاون وزیر خارجه روسیه درباره نشست سه‌جانبه وزرای خارجه آمریکا، روسیه و عربستان در دوحه قطر گفت: برخی کشورها در دستیابی به توافق سیاسی بین مخالفان با دولت قانونی سوریه کارشکنی می کنند در حالی که دستیابی به صلح و آرامش در این کشور از طریق حضور همه گروه‌های سیاسی و معارضه معتقد به راه کار سیاسی در مذاکرات با دولت قانونی بشارالاسد امکانپذیر است.

 

وی همچنین درباره ادامه حملات نظامی خارجی به یمن اظهار کرد: روسیه اساسا با حملات نظامی خارجی که بدون کسب مجوز شورای امنیت باشد، مخالف است و این مخالفت را در حملات به یوگسلاوی سابق و عراق اعلام کرد؛ چراکه مغایر با حقوق شناخته شده بین‌المللی است. با ادامه این وضعیت همه در یمن چه جامعه بین‌المللی ، چه طرف‌های موثر و چه گروه‌های داخلی بازنده خواهند بود.

 

معاونین وزرای خارجه ایران و روسیه هر سه ماه یکبار به صورت دوره ای با هم گفت‌وگو می کنند و در قبال تحولات منطقه به تبادل نظر می‌پردازند. آخرین دور گفت‌وگوهای ایران و روسیه در اردیبهشت ماه امسال در مسکو انجام شده بود.


انصارنیوز
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 263
:: کل نظرات : 2

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 2
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 847
:: بازدید ماه : 3609
:: بازدید سال : 5651
:: بازدید کلی : 92207